maandag, oktober 08, 2007

Duiken

Hallo allemaal,

Zo dat is even geleden. We hebben ons best druk gemaakt de laatste 2 weken en daardoor niet echt de tijd genomen om veel op internet te spelen. Bovendien zijn de internetverbindingen hier echt bedroevend slecht! Eerder heb ik ook wel geklaagd over “trage” en “onstabiele” verbindingen, maar toen was ik nog niet op Ko Tao geweest. De vindingen hier zijn echt om te huilen… Maar goed, het werkt (soms … als je geluk hebt … het niet bewolkt is … er stroom is … en dan niet meteen alle buitenlanders tegelijk naar hotmail willen).

Ongeveer een dag of 10 geleden ben ik gestart met mijn cursus “resue diver”. Eerlijk gezegd heb ik het wel een beetje onderschat. De twee eerdere niveaus (2004 & 2005) waren echt een “eitje”. De lesboeken waren erg simpel en de te oefenen “skills” waren makkelijk te doen. Deze keer was het echter wat moeilijker. Een hoop theorie en de skills zijn een stuk serieuzer. Uiteindelijk gaat het er om dat je in staat moet zijn om mensen (en natuurlijk ook jezelf) te kunnen helpen in het geval van problemen. Er zit zelfs een complete EHBO cursus in, met hartmassage en beademing. Gelukkig waren de skills een stuk “luchtiger” en hebben we ook een hoop gelachen.

Mijn instructeur Ties is een oud collega van Moira. Hij en zijn vriendin Shirley wonen hier op Ko Tao en zijn duikinstructeur voor hun beroep. Omdat het “low season” is zijn er weinig duikers op het eiland en hebben ze dus relatief veel tijd. Mede hierdoor was ik de enige student en had soms zelfs 3 instructeurs! Ze hebben mij best wel laten werken, ook al vinden ze zelf dat het wel meevalt. Dan moet ik maar blij zijn dat zij zo “rustig” aan hebben gedaan, anders zou ik eerder een slachtoffer zijn geworden dan de held :)

Moira voelt zich altijd goed thuis in de duikwereld. Het zijn altijd hele gezellige clubjes mensen en er is altijd een heel ontspannen sfeer. Moira zelf is in de laatste weken ook erg rustig geworden en heeft na mijn cursus besloten het er ook op te wagen. Shirley heeft haar de afgelopen vier dagen een cursus “open water” diver gegeven en zij is vandaag geslaagd! Wie had dat ooit verwacht dat ze dat nog eens zou durven?! We zijn er samen echt heel blij mee, nu kan zij voortaan gewoon mee gaan duiken. Op naar de “advanced open water” zou ik zeggen :P

Het duiken zelf is ontspannen maar ook vermoeid. Als je een halve dag gaat duiken dan doe je twee duiken en na afloop ben je meestal gesloopt. Zo zijn de laatste twee weken voorbij gevlogen.

Het is moeilijk te beschrijven hoe leuk duiken is, je kunt het beter zelf zien. Ties heeft een onderwater camera en we hebben dan ook echte actiefoto’s. Als de verbinding het houdt dan zal ik proberen er een aantal te uploaden.

Deze week is onze laatste in Thailand. Het visum loopt half oktober af en dan moeten wij er echt uit :) De laatste week blijven we wel op Ko Toa, om nog wat te duiken en nog wat tijd met Shirley en Ties door te brengen. Bovendien loop ik wat achter met mijn werk en moet er even een slinger aan gaan geven.

Het volgende land waar we naar toe gaan hebben we inmiddels uitgekozen. Tot kort geleden dachten wij aan China, maar daar wordt het nu te koud. We gaan naar het wereldberoemde Cambodja. Natuurlijk weten jullie uit jullie hoofd dat het een buurland van Thailand is (oost, onder Loas). Tegen de tijd dat we daar een beetje gesetteld zijn plaatsen wij weer een berichtje.

Groeten,

Joost en Moira

Foto's Ko Tao (algemeen)
Foto's Ko Tao (duiken)

2 opmerkingen:

Brendan zei

zo! dat werd eens tijd! Nou, op naar cambodja, pas op voor het mijneveld als je bij de familie Pitt/jolie langs gaat :P

Zo moira, heb je leren duiken, man, dat lijkt mij nou echt cool :) foto van diploma was niet zo goed, leek wel een beker voor te staan. Die haai zag echt indrukwekkend uit!

Joost, gefeliciteerd met je rescue diver diploma! respect, en wie heeft nou het spelletje gewonnen,pes lezen jullie dit nou ook?

Peter de Hoog zei

Jullie bofkonten met die instructrices :o

Feli met de diploma's :D Ziet er wel gaaf uit zeg :D