zaterdag, augustus 09, 2008

7 hotels, 3 vluchten, 2 boottochten, 4 busreizen en 1 pot Nutella later ...

Ons vorige bericht kwam vanuit Brunei waar we ons klaarmaakte voor een boottocht naar het Maleisische eiland Labuang.

Palau Labuang
De reden om naar het eiland te gaan waren de vier wrakken die rond het eiland liggen. De foto’s en verhalen op internet over het duiken bij deze wrakker waren zeer uitnodigend en Joost wilde er kijken of hij er zijn “wreck dive specialty” kon gaan doen. Na de teleurstelling bij Sipedan was het voor hem dan ook helemaal twee keer slikken toen hij er achterkwam dat hij er niet zou kunnen duiken. Wat blijkt, er is maar één duikschool op het hele eiland en hun boot was tijdelijk onbeschikbaar wegens onderhoud … balen !!!

We zijn uiteindelijk wel gebleven omdat de reservering voor vijf nachten al vastlag en er ook al een aansluitende vlucht was geboekt. Joost heeft zijn tijd gevuld met werk en Moira heeft rondgedobberd in het zwembad. Op het eiland was verder niet veel te beleven en afgezien van wat uitstapjes naar het centrum van het dorp hebben we weinig gedaan.

Klik hier voor 5 foto's

Hanoi
De laatste weken hebben we voor ons doen nogal een hoog tempo in onze reis en maken rare sprongen. Vanuit Labuang zijn we terug naar Kuala Lumpur gevlogen. Na onze vorige twee maanden hier hadden we er weinig te zoeken, behalve dan onze vlucht naar Hanoi (noord Vietnam).

Omdat wij zo langzamerhand zuidoost Azië willen gaan verruilen voor Indonesië, Australië en Nieuw-Zeeland zijn we bezig om de overgeslagen stukken in sneltreinvaart te bezoeken. Tijdens ons vorige bezoek aan Vietnam zijn we niet verder gekomen dan het midden van Vietnam en zijn omgekeerd omdat het in het noorden te koud was. Van een reisgids in Hanoi hebben we begrepen dat het afgelopen winter historisch koud is geweest. Hij sprak over temperaturen rond de zes graden en over grote sterfte onder mensen en dieren.

Over cultuurschokken gesproken … Ga na maanden in Maleisië eens op bezoek in een van de drukste steden uit de regio Cambodja, Laos en Vietnam. De eerste dag hebben wij drie pogingen geteld waarin lokale mensen ons probeerde op te lichten. Als eerste werden we uiteraard niet afgezet bij het door ons geboekte hotel. Vervolgens hebben we een taxi gevonden die volgens de taximeter 600 kilometer per uur reed en als laatste probeerde ze ons een poot uit te draaien bij het boeken van vliegtuigtickets. Gelukkig lopen we hier al een tijdje rond en zijn we er niet ingetrapt maar waarschijnlijk zal het merendeel van de toeristen er in trappen zonder het zelf ooit te merken.

Niet alleen de mensen / cultuur was een schok. Het verkeer is misschien nog wel het punt waar je het meeste aan moet wennen. De Lonely Planet omschrijft het als: “bij het rijden zitten de bestuurders niet op hun stoel maar op hun claxon”. Later zullen we jullie wel eens een filmpje laten en dan pas zullen jullie begrijpen wat het is om duizenden moto’s en enkele auto’s te zien rijden over een druk kruispunt zonder belijning of verkeerslichten.

In totaal zijn we drie dagen in Hanoi geweest. Het is zeker geen lelijke stad en de koloniale geschiedenis van het oude stadscentrum druipt overal vanaf … prachtig! We hebben voor het eerst een water puppet show gezien en hebben ons goed vermaakt met de enkele toeristische trekpleisters. Het was een leuke extra stop op weg naar de attractie waarvoor wij naar Vietnam zijn gegaan …

Klik hier voor 16 foto's

Halong Bay
Waarschijnlijk weten vrijwel iedere backpacker in z/o Azië wat Halong Bay is. Geen idee of dat bij jullie ook bekend is, maar het is een UNESCO site dus heel onbekend zal het wel niet zijn. Het is een zeer grote baai in het noordwesten van Vietnam waar duizenden “lime stone” eilandjes en grotten zijn. Bij het zien van de foto’s van deze omgeving zullen jullie hier niet raar vinden dat je hiervoor een paar uur vliegt.

Vanuit Hanoi werden we opgepikt door een georganiseerde tour. Je kunt uit velen arrangementen kiezen en wij kozen voor een tweedaagse cruise aan boord van een prachtig nieuw (volgens de reisagent) traditioneel houten schip. Na een rit van 3.5 uur door het Vietnamese platte land kwamen we aan in de haven van Halong city. Direct schoten en plaatjes die zij ons hadden getoond door onze hoofden. Ja, de schepen zagen er identiek uit en je kon de eilandjes al zien liggen. Het enige dat ze in de folder niet hadden laten zien er dat er ongeveer 500 van dat soort boten zijn en dat de gebruikelijke vaarroute nog drukker is dan de ringweg A10 rond Amsterdam op maandagmorgen. Goed we zijn Nederlanders en hebben altijd wat te zeuren, maar uiteindelijk hebben we een hele leuke tijd gehad.

Onze groep op de boot bestond uit 13 mensen. Hiervan waren er 10 uit Nederland (twee gezinnen van vier personen en wij twee). We hadden al een tijd geen NL-ers gesproken en we vonden het dan ook helemaal niet erg. Verder waren er twee jongens uit Ierland en een model uit Australië. Om een erg lang verhaal heel kort te maken: de omgeving is zo mooi als de plaatjes, goedkope wijn (Dalat) is ook wijn en als je er voldoende van drinkt vind je zelfs karaoke leuk. Het is de leukste avond in tijden geweest.

Klik hier voor 15 foto's

Laung Prabang
Onder het motto “Nu we er toch zijn …” was de volgende bestemming Laos. Na Laos zullen we officieel slagen voor ons examen z/o Azië en kunnen we een enkeltje zuidwaarts kopen. Volgens ons is deze laatste etappe hier in z/o Azië echt een examen want probeer maar eens een dragelijke manier te vinden om vanuit Hanoi naar Laos te komen. Joost is ondertussen het vliegen helemaal zat en hij wilde kosten wat kost over land.

Wat je ook verzint en hoe creatief je ook denk te zijn, een route van minder dan 24 uur in een halfgare oude lokale bus bestaat er simpelweg niet. We hebben nog gedacht om met de trein eerst naar midden Vietnam te reizen om dan daar de grens over te gaan, maar zelf dan duurt het meer dan 24 uur. Joost heeft zijn principes na 1,5 dag puzzelen dan ook maar opzij gezet en gekozen voor de 50 minuten durende vlucht :(

Luang Prabang in het noorden van Laos is de oude hoofdstad. Naast Cambodja en Vietnam is Laos ook een oude Franse kolonie. In Laos kun je de invloeden hiervan nog het beste. In dit land gaat alles op een heel rustig tempo, hebben de gebouwen zeer sterke Franse trekjes, wordt er in de late middag jeu de boule gespeeld en zijn prominente gebrouwen voorzien van Franse borden.

We hadden ons opgemaakt voor een grote stad maar dat bleek niet te kloppen. Het is een heerlijk rustig dorpje met veel bedrijvigheid en het heeft zeer duidelijk een regionale functie voor de handel. Net als veel andere steden hier in z/o Azië ligt Luang Prabang ook aan de Mekong rivier en nu in het regenseizoen is dat een prachtig gezicht.

We zijn hier 5 dagen verbleven en ondanks dat we nog niet veel van Laos hadden gezien wisten we toen al dat het een prachtig land is waar veel mensen verliefd op zullen gaan worden. Het toerisme vertoont een zeer sterke groei, de staatsdictatuur wordt nu langzaam opengebroken en de toeristen verwelkomt. Een tip voor diegene die nog een vakantie ervaring willen hebben, schiet op want het is nog niet verpest. De mensen zijn er eerlijk, de markt mooi en goedkoop en de lokale mensen laten je nog volledig met rust. Zeker na Hanoi was het voor ons weer wennen aan deze luxe.

Klik hier voor 25 foto's

Vang Vieng
Het eerste redelijke plaatsje ten zuiden van Luang Prabang is Vang Vieng. Als we de verhalen zouden moeten geloven dan zou dit het wilde westen van de backpackers scene in Azië moeten zijn. Het zou zelfs moeite kosten om een pizza te bestellen waar geen “paddo’s” opzitten of een milkshake zonder hasj / opium. Bovendien zouden de ruige watersporten op de rivier een bijzonder grote groep jonge backpackers aantrekken die met iets teveel beerlao in hun mik nogal veel ongelukken zouden maken.

Kort gezegd klopt er weinig van dit doembeeld. Ja, drugs kun je vrij makkelijk kopen maar dat kan in heel z/o Azië. De jongeren met hun watersporten zijn er ook maar afgezien van wat dronken lui die schaars gekleed door de straten rende hebben we niets raars gezien.

Wel heeft het dorpje een andere rare afwijking. Er zijn een hoop restaurantjes die niet echt tafels hebben maar eerder ligbanken. Daarnaast hebben zij TV’s opgehangen en ze draaien daar vrijwel exclusief seizoenen van de comedyserie Friends op. Volgens de verhalen zouden deze bedoeld zijn om eens lekker te chillen na wat drugs. Afgezien van wat rare types die we daar hebben gezien is volgens ons is het hele verhaal of al lang niet meer van toepassing of in zijn geheel een broodje aap.

Of te wel, komt allen! Hun lokale sport is 3.5 km dobberen in een rubber band op de Mekong en het zag er leuk uit. Tijdens onze twee dagen was het weer slecht en door de vele regen de rivier erg sterk dus wij hebben alleen toegekeken. Zie de foto’s om een idee te krijgen van wat we bedoelen.

Klik hier voor 17 foto's

Vientiane
Op dit moment verblijven we in de hedendaagse hoofdstad Vientiane. Vergeleken bij andere hoofdsteden stelt Vientiane weinig voor, maar toch leuk voor een paar dagen. We hebben een mooie stek net buiten het centrum en ’s avonds pakken we de bus naar het centrum voor een lekkere lokale maaltijd (vandaag gaan we voor de Koreaanse BBQ :). Ook Vientiane ligt aan de Mekong en het is prachtig om daar de zon onder te zien gaan onder het genot van een beerlao.

Klik hier voor 13 foto's

Over een aantal dagen vertrekken we richting het zuiden. Het zal wel weer even duren voordat wij hier weer een bericht posten, maar onthoud “geen bericht, goed bericht”. Overigens vinden we het wel erg leuk dat jullie spontaan beginnen te mailen als we geen berichten plaatsen :)

Liefs,

Moira & Joost

PS. Onze vrienden Ties en Shirley op Koh Tao in Thailand hebben een nieuwe website. Heb jij ook zin om te gaan duiken op een van de beste en goedkoopste plekken in de wereld? Kijk dan eens op www. Duiken In Thailand .info

Anoniem zei

We hopen dat alles goed met jullie is. Leuk jullie nog even gesproken te hebben in Bangkok. Onze laatste reisdag is aangebroken..snik. We laten wel weer wat horen.