zaterdag, juni 24, 2006

Update

Beste allemaal,

Weer even een update want er is weer een hoop gebeurd. Helaas nog niets met het huis maar wel op een hoop andere gebieden.

In het verleden schreef ik over een aantal zaken niet op dit weblog zoals mijn werk, rechtzaak, mot met de belastingdienst, enz. Maar nu alles weer een beetje glad gestreken is wil ik daar best ook eens iets over kwijt.

De meeste van jullie weten dat ik 5 jaar lang een bedrijf had met een oud collega. Dit is allemaal niet zo leuk geƫindigd en wij zijn met ruzie uit elkaar gegaan (feb. 2004). Dit resulteerde enkele maanden na mijn vertrek al in een rechtzaak waarin ik mijn achterstallig salaris opeisten. Deze zaak won ik gemakkelijk maar daarmee waren wij niet van elkaar af. Vlak voordat ik in 2001 mijn huis kocht kreeg ik van de BV een bonus van 25.000 gulden. Na mijn vertrek in 2004 heeft de BV zich echter op het standpunt gesteld dat dit geen bonus was maar een lening die zij per direct terug wilde zien. Ook dit werd een rechtzaak en afgelopen mei zijn we hiervoor naar de rechtbank in Haarlem geweest. Hier heb ik, hoe onrechtvaardig dan ook, besloten om te schikken en de helft terug te betalen. Of te wel even 5.800 euro van de spaarrekening :( Maar goed ik wilde ook erg graag stoppen met deze negatieve bende.

De belastingdienst heeft hier echter ook lucht van gekregen. In eerste instantie stelde zij zich op het punt dat die 25.000 gulden een dividenduitkering was (in 2004) en of ik even belasting en een riante boete wilde betalen. Na wat heen-en-weer geschrijf heeft de inspecteur zijn mening echter bijgesteld en ziet hij het nu zo dat ik over de helft, die ik niet heb terugbetaald, in mijn aangifte 2006 maar even loonbelasting moet betalen (min. 42%). Nu is in ieder geval geen sprake meer van een boete, maar dan nog is het weer erg veel geld. Wij moeten nog in bezwaar tegen zijn besluit maar ik heb het gevoel dat ik hier echt niet onder uit kom. Al met al heb ik dan dus 75% van de bonus uit 2001 moeten terugbetalen en dat zuigt!

Op mijn werk ging het even ook niet zo goed. Niet dat ik mijn werk slecht deed maar er was even paniek in het team. Zelf weet iedereen al maanden dat ik op reis wil en dat ik wacht op de verkoop van het huis. Maar de afgelopen weken bleek dat niet alleen ik maar nog veel meer mensen bezig waren met andere plannen of ander werk. Van die collega die zelf ook op wereldreis gaat hebben jullie al het e.e.a. kunnen lezen op deze site maar van mijn andere collega's was het best een verassing. Nu we in de zomermaanden zitten en daarin is het bijna geen handel in huizen, leek het even zo te gaan dat ik als enige achterbleef met het pakket dat we met 5 man hebben bedacht en gebouwd. Toch wel een rare uitkomst als je bedenkt dat ik de tweede was die, begin dit jaar, heeft verteld dat ik weg zou gaan.

Maar goed, wat moet je dan? We staan aan de vooravond van de uitrol van onze software over meer dan 200 vestigingen. Zoals ik het zie wil je dat echt niet in je eentje gaan doen (van het originele projectteam). Dus volgens mij zat er maar een ding op, een andere baan zoeken om de periode tussen nu en de start van mijn reis te overbruggen. Dus CV op het internet geplaatst en we zien wel. Nou, dat heb ik geweten. Vandaag heb ik de CV weer offline gehaald en kon de balans opmaken. In totaal heb ik in 10 dagen 180 uitnodigingen ontvangen voor een eerste gesprek, waarvan 50 telefonisch. Wisten jullie trouwens dat er maar 20 berichten in je voicemail passen? …. Uw voicemail is vol …. Dus keuze zat en binnen 24 uur na het plaatsen had ik al het eerste gesprek.

Het waren best vervelende maanden maar volgens mij zijn we nu weer aan de beterende hand. Afgelopen week waren er zelfs even een paar leuke dingen.

Afgelopen vrijdag bleek mijn poging een andere baan te zoeken iets te voorbarig. Nadat het management van mijn huidige werk duidelijk kon zien dat ook ik snel weg zou zijn hebben we maar eens gepraat. Nu is afgesproken dat ik tot minimaal 31 december 2006 bij ze blijf en niet alleen ik, maar zoveel mogelijk van mijn huidige collega’s.

Dus we hebben de reisplannen moeten aanpassen. Tot 31/12 ben ik zeker druk op mijn werk. Ook als ik mijn huis morgen verkoop. Nu denk ik overigens niet dat dit snel het geval zou zijn omdat de statistieken aantonen dat het op het moment erg rustig is.

Zelf hopen wij dat we ergens dit najaar het huis kunnen verkopen. Dan opleveren per 1/1 en na een korte periode in Nieuw Vennep eindelijk de reis starten. Tegen die tijd is het werk af, de spaarpot goed gevuld en kunnen we onbezorgd op reis. En je denkt nu: “Wat als je huis niet verkoopt dit najaar?” Daar denk ik zelf gewoon ook niet over na :)

Vorige week werd ik trouwens benaderd door iemand die Joost.net van mij wil kopen. Na wat korte onderhandelingen zijn we er nu uit. Ik krijg hier 5000,- euro voor en mag mijn e-mailadres Joost@joost.net nog drie jaar gebruiken. Ik ben hier heel blij mee omdat dit weer een groot gat in mijn spaarrekening kan dichten.

Groeten,

Joost

Geen opmerkingen: